08:53 | يكشنبه 30 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

واردات گا

پرونده گازی ایران و ترکمنستان به‌ کجا رسید؟
پایگاه خبری راد: ترکمنستان طبق توافقی در سال ۱۹۹۷، به ایران گاز صادر کرد اما تقریبا هر سال در طول زمستان گاهی قیمت‌های خود را افزایش داد، این کشور در سال ۲۰۰۶ صادرات به ایران را متوقف کرد و خواستار افزایش ۹ برابری قیمت شد و ایران برای مدت کوتاهی قیمت‌های بالاتر را پذیرفت اما این ماجرا ادامه پیدا نکرد و کار به داوری بین‌المللی رسید.
ایران نهمین مصرف‌کننده انرژی در دنیاست
پایگاه خبری راد: ایران نهمین مصرف‌کننده انرژی در دنیا شناخته شده و این مصرف انرژی معادل ۳.۴ میلیون بشکه نفت خام است. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف انرژی در دنیا در طی این سال‌ها دو برابر شده است.
بزرگترین مرکز جمع‌آوری گاز ایران به بهره‌برداری رسید
پایگاه خبری راد: بزرگترین مرکز جمع آوری گاز کشور در سرخس با حضور مدیران شرکت ملی نفت ایران و نفت مناطق مرکزی و نیز مقام‌ها و مسئولان استان خراسان رضوی به بهره‌برداری رسید.
عراق مشتری پروپاقرص گاز ایران
پایگاه خبری راد: سال ۱۳۹۶ بود که عراق به جمع مشتریان گازی ایران پیوست و تاکنون نیز علی‌رغم فشارهای آمریکا جزو مشتریان وفادار ایران باقی‌ مانده است. اخیراً نیز این کشور مجدداً اعلام کرده که هیچ گزینه‌ای به‌غیر از ایران ندارد و در این میدان باقی خواهد ماند.
انصراف ترامپ از وضع تعرفه روی واردات از مکزیک
پایگاه خبری راد: رییس‌جمهور آمریکا برنامه خود برای وضع تعرفه پنج درصدی روی واردات کالاهای مکزیکی از جمله نفت خام را با اعلام اینکه واشنگتن و مکزیک برای محدودیت مهاجرت از آمریکای مرکزی به آمریکا به توافق رسیده‌اند، کنار گذاشت.
نقش گاز در بازی تحریم‌های نفتی
پایگاه خبری راد: در حال حاضر ایران در بازار جهانی گاز ۱.۵ درصد نقش ایفا کرده که با توجه به ذخایر عظیم گازی و موقعیت راهبردی، پیش‌بینی می‌شود که بتواند در این بازار بزرگ سهم خود را به ۱۰ درصد برساند موضوعی که بسیاری از کارشناسان نسبت به آن اتفاق نظر دارند و معتقدند که در شریط تحریم‌های نفتی می‌توان نسبت به آینده گاز امیدوار بود.
کل بازار گاز چین دست روسیه می‌افتد؟
پایگاه خبری راد: تشدید تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین ممکن است فضای بیش‌تری برای همکاری انرژی میان چین و روسیه فراهم کند که به دنبال شرکای تجاری و سرمایه‌گذاری جدید در چین و سایر کشورهای خاورمیانه است.
نفت ایران قابل جایگزین شدن است؟
پایگاه خبری راد: پس از آنکه موضوع عدم تمدید مهلت ۱۸۰ روزه معافیت از تحریم خرید نفت ایران از سوی آمریکا مطرح شد، ابهاماتی درباره امکان یا نحوه جایگزینی نفت ایران در بازار جهانی به وجود آمد و به دنبال آن، تحلیل‌ها و گزارش‌های متعددی نیز در این باره منتشر شد.
آمریکا چشمانش را روی رابطه برقی و گازی ایران و عراق بست
پایگاه خبری راد: عراق در شرایطی که آمریکا شدت تحریم‌های خود علیه ایران را بیش‌تر کرده، هم‌چنان مشتری پر و پا قرص برق و گاز ایران باقی مانده است و به نظر می‌رسد بدون این‌که نیاز به تمدید مدت زمان معافیت‌ها از سوی آمریکا باشد، واردات برق و گاز از ایران را ادامه خواهد داد.
عراق منکر دادن امتیاز به آمریکا برای تجارت با ایران شد
پایگاه خبری راد: عراق در آستانه امضای یک توافق انرژی ۳۰ ساله به ارزش ۵۳ میلیارد دلار با شرکت های اکسون موبیل و پتروچاینا است اما نخست وزیر عراق منکر هر گونه ارتباط میان این پروژه عظیم و اجازه آمریکا به بغداد برای همکاری با ایران شده است.
واردات گاز عراق از ایران افزایش پیدا می‌کند
پایگاه خبری راد: وزارت برق عراق اعلام کرد عراق هیچ جایگزینی برای واردات گاز ایران ندارد و توقف واردات به بهای از دست رفتن ۴۰۰۰ مگاوات ظرفیت در شبکه نیروی عراق تمام می‌شود.
چرا گاز ایران برای عراق حیاتی است؟
پایگاه خبری راد: قرارداد صادرات گاز ایران به عراق که از سال ۱۳۹۰ روی کاغذ مانده بود، سرانجام در ۳۱ تیرماه سال ۱۳۹۶ به امضا رسید و عراق نیز به جرگه مشتریان گازی ایران پیوست. مشتری پروپا قرصی که به نظر نمی‌رسد با وجود اعمال فشار از سوی آمریکا که نفت ایران را تحریم کرده، دست از گاز ایران بکشد و برنامه‌ای برای قطع واردات داشته باشد.
تمدید معافیت ۹۰ روزه عراق برای پرداخت پول گاز و برق ایران
پایگاه خبری راد: وزیر خارجه آمریکا به عراق ۹۰ روز دیگر از تحریم‌های واشنگتن معافیت داد تا این کشور فرصت پیدا کند روی مکانیزمی برای پرداخت پول برق و گاز ایران بدون نقض تحریم‌ها کار کند.
هدف آمریکا از تحریم ایران نگران کردن مردم از آینده است
پایگاه خبری راد: رئیس جمهور هدف آمریکا از تحریم ایران را نگران کردن مردم از آینده دانست و با تاکید بر اینکه این تحریمها جنایت علیه بشریت است اما آمریکا بداند ملت ایران در صف واحدند و سر فرود نخواهند آورد، گفت: آمریکا فکر می کرد تحریم، پیشرفت ما را متوقف می کند؛ ملت تاریخ ساز و ایثارگر ایران، آنها را مایوس کرد.
بازگشایی دو حساب برای اخذ پول گاز و برق از عراقی‌ها
پایگاه خبری راد: دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق از تصمیم ایران برای بازگشایی دو حساب برای دریافت پول برق و گاز از عراق خبر داد و گفت: حساب‌ها در حال بازگشایی‌اند تا اگر عراقی‌ها توانستند، پول برق و گاز را با یورو و در غیر این صورت با دینار پرداخت کنند.